„Złote Szkoły NBP” to ogólnopolski program skierowany do środowisk szkolnych. Jego ideą jest przygotowanie dzieci i młodzieży do bezpiecznego i swobodnego poruszania się po świecie finansów.
W ramach IV edycji programu „Złote Szkoły NBP” w Zespole Szkół Ponadpodstawowych im. Jana Pawła II w Radzyniu Podlaskim podjęto działania skierowane do uczniów Branżowej Szkoły I stopnia. Utworzono Drużynę Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej, której zadaniem było zorganizowanie debaty szkolnej. Hasłem przewodnim tej edycji programu jest „Polski złoty w obiegu od 100-u lat – NBP i jego funkcja emisyjna”. W tym celu nawiązano kontakt i poproszono o udział w roli ekspertów: panią mgr Ewę Waszkiewicz Eksperta Narodowego Banku Polskiego Oddział w Lublinie oraz panią dr Agnieszkę Wójcik – Czerniawską z katedry finansów i zarządzania Szkoły Główniej Handlowej w Warszawie. Poproszono o udział w debacie w roli eksperta również panią dr Agnieszkę Gątarczyk nauczyciela historii w ZSP.
W przygotowanie materiałów, które realizowano w trakcie kilku spotkań, oprócz autorki scenariusza pani Barbary Zaniewicz, zaangażowani byli uczniowie z Drużyny Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej: Wiktoria Frączek z klasy 2tei, Marcel Semeniuk z klasy 3tef oraz Anna Zalewska i Kinga Nakonieczna z klasy 1tge technikum ekonomicznego. Stroną techniczną, zajęła się pani Katarzyna Zakrzewska, a w przygotowanie uczniów była zaangażowana pani Elżbieta Cybulska i pani Edyta Fijałek. Koordynatorzy spotkania to: pani Elżbieta Cybulska oraz pani Barbara Zaniewicz.
Przeprowadzono próby techniczne łączenia on-line z ekspertami zaproszonymi do debaty. Przygotowano sale lekcyjne dla młodzieży, która obserwowała spotkanie. Zorganizowano także salę lekcyjną, jako studio dla prowadzących debatę. Wykorzystanie mediów do debaty było konieczne ze względu na brak odpowiednio dużej sali do jej przeprowadzenia.
27 marca 2024 r. w godz. 10.45 – 11.50 w ramach programu „Złote Szkoły NBP” odbyła się debata on-line „Polski złoty w obiegu od 100 – lat – NBP i jego funkcja emisyjna”. W debacie, jako eksperci wzięli udział zaproszeni goście: Pani mgr Ewa Waszkiewicz Główny specjalista Wydziału Operacyjno-Administracyjnego NBP w Lublinie, Pani dr Agnieszka Wójcik – Czerniawska z katedry finansów i zarządzania Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie oraz Pani dr Agnieszka Gątarczyk – nauczyciel historii w ZSP. Swoje prezentacje i przygotowane materiały przedstawili również uczniowie objęci programem Klasa akademicka SGH: Wiktoria Furtak oraz Marcel Semeniuk. Nasi uczniowie dzięki współpracy z Szkołą Główną Handlową w Warszawie często z sukcesami biorą udział w każdej edycji Olimpiady Przedsiębiorczości. Niektórzy z nich wybierają również kierunki studiów oferowanych przez SGH. W debacie uczestniczyli również: Pani Dyrektor dr Grażyna Dzida oraz nauczyciele i uczniowie Zespołu Szkół Ponadpodstawowych im. Jana Pawła II w Radzyniu Podlaskim.
Debatę śledzili zgromadzeni w kilku salach lekcyjnych uczniowie w liczbie ponad 333 z następujących klas: 1bh, 1ti, 1lb, 1tl, 1s, 1e, 2h, 2tl, 3ti, 3la, 3hb, 4tsbe, 4la, 5tbm, 5tshp, 5tefg. Cieszy fakt, że tylu uczniów naszej szkoły mogło poszerzyć swoją wiedzę na temat pieniądza, jego historii oraz przyszłości, a także roli Narodowego Banku Polskiego jako emitenta. Debatę obserwowali także nauczyciele prowadzący w tym czasie lekcje oraz inni nauczyciele naszej szkoły zainteresowani tematyką projektu.
Spotkanie rozpoczęła Pani Dyrektor dr Grażyna Dzida, a debatę poprowadziły uczennice z Drużyny Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej: Anna Zalewska i Kinga Nakonieczna.
Jako pierwsza wystąpiła Wiktoria Furtak z klasy 2tei przedstawiając podstawowe informacje dotyczące pieniądza: czym jest, jakie są jego cechy i funkcje, ewolucję pieniądza na przestrzeni dziejów oraz formy jakie przybierał. Zaprezentowała również w jaki sposób pieniądz krąży w gospodarce danego kraju.
Następnie głos zabrała Pani dr Agnieszka Gątarczyk – nauczyciel historii w ZSP pełniąca rolę eksperta w naszej debacie. Opowiedziała o historii powstawania złotego od 1367 roku: jak powstawała nazwa „złoty”, o pierwszych monetach bitych w naszym kraju oraz pierwszych banknotach, o tym jaka waluta obowiązywała na terenach Rzeczypospolitej Polskiej podczas zaborów i podczas I wojny światowej, a także co się działo po odzyskaniu niepodległości w 1918 roku; o kryzysie ekonomicznym i hiperinflacji w okresie międzywojennym, oraz o reformie walutowej ówczesnego ministra skarbu Władysława Grabskiego w 1924 roku.
Następnym prelegentem był Marcel Semeniuk z klasy 3tef. Opowiedział dlaczego gotówka jest nadal tak popularna mimo tak dużej dostępności korzystania z bezgotówkowych form płatności. Przedstawił też zalety stosowania gotówki w realizowaniu transakcji płatniczych.
Na pytanie: „Jak NBP wprowadza banknoty i monety do obiegu?” odpowiedziała Pani mgr Ewa Waszkiewicz Ekspert Narodowego Banku Polskiego Oddziału Okręgowego w Lublinie. Pani Ekspert opowiedziała uczestnikom debaty jak pieniądz gotówkowy trafia do naszego portfela, jak Narodowy Bank Polski zapewnia płynność obrotu gotówkowego w kraju, kto produkuje banknoty i monety, kto wprowadza je do obiegu oraz kto decyduje o tym, ile gotówki trafia do Polaków i ile jest jej obecnie w obiegu. Opowiedziała również o filarach narodowej strategii bezpieczeństwa obrotu gotówkowego. Pani Ekspert pokazała uczestnikom debaty banknoty kolekcjonerskie, które NBP wprowadziło do obiegu i opowiedziała o ciekawych rozwiązaniach technicznych zastosowanych w produkcji, o zabezpieczeniach oraz nominałach banknotów kolekcjonerskich. Wskazała również różnice pomiędzy banknotami obiegowymi a banknotami kolekcjonerskimi.
Jako kolejny ekspert w naszej debacie wystąpiła Pani dr Agnieszka Wójcik Czerniawska z katedry finansów i zarządzania Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Pani Doktor opowiedziała o transformacji gotówki do świata wirtualnego, o zmianach jakie zachodzą współcześnie w stosowanych formach pieniądza i możliwości przeprowadzania płatności na odległość w formach bezgotówkowych. Wskazała na skalę wchodzenia świata wirtualnego w nasze realne życie, o rozwiązaniach instytucji technologicznych, które wprowadzają do obiegu aplikacje do płatności bezgotówkowych oraz o związku tych aplikacji z bankowością. Pani Doktor mówiła
o przewidywaniach co do przyszłości form pieniądza stosowanych w naszym kraju i na świecie.
Na zakończenie spotkania pani koordynator w imieniu dyrekcji szkoły podziękowała ekspertom i uczestnikom za udział w debacie. Wyraziła przekonanie, że przedstawione informacje pomogą zrozumieć młodzieży mechanizmy funkcjonujące w obszarze obrotu gotówkowego i bezgotówkowego.
Po zakończeniu przesłano materiały podsumowujące debatę na stronę internetową szkoły. Zamieszczono tam również film, który obejmował całość wypowiedzi prelegentów.
Zebrano bardzo pozytywne opinie od nauczycieli obserwujących debatę. Informacje pozyskane w czasie jej trwania wyjaśniły wiele zagadnień osobom, które uczą przedmiotów innych niż ekonomiczne. Uczniowie także wyrażali zadowolenie z treści, które były przedstawione podczas tego wydarzenia.
Utrwalony materiał z debaty w formie filmu, będzie mógł być wykorzystany na zajęciach lekcyjnych w klasach, które nie mogły wziąć udziału w debacie „na żywo”.
Prezentacja: Dlaczego gotówka jest tak popularna – Marcel Semeniuk
Prezentacja: Historia złotego – debata – dr Agnieszka Gątarczyk
Prezentacja: Pieniądz Wiktoria Furtak
Zapraszamy do obejrzenia relacji filmowej z debaty: