Poznajemy Podlasie

W dniach 24.10 – 26.10.2022 47 – osobowa grupa młodzieży II LO przy ZSP im. Jana Pawła II w Radzyniu Podlaskim uczestniczyła w wycieczce z projektu Poznaj Polskę. Tym razem uczniowie wraz z opiekunami Panią Katarzyną Mackiewicz, Panem Piotrem Mackiewiczem i Panią Aneta Kondraciuk, odwiedzili piękne Podlasie, rejon wciąż nieodkryty a jak się okazuje pełen atrakcji i pozytywnych zaskoczeń swoim bogactwem kulturowym i cudami natury.

Pierwszego dnia poznaliśmy stolicę województwa podlaskiego – Białystok. To piękne miasto pokazała nam przewodniczka. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od katedry św. Rocha, ufundowanej jako pomnik odzyskania przez Polskę niepodległości. Kościół wybudowany został w stylu modernistyczno – ekspresjonistycznym. Będąc w tym mieście nie można  pominąć zespołu pałacowo – parkowego Branickich, który nazywany jest Wersalem Podlaskim. To najpiękniejszy zabytek Białegostoku, a barokowe ogrody wokół pałacu są jednymi z najpiękniejszych w Polsce.  Województwo Podlaskie jest bogate w piękne cerkwie. My zwiedziliśmy tą najważniejszą –  Sobór Św. Mikołaja Cudotwórcy.  Spacerując od cerkwi po Rynek Kościuszki nie sposób było ominąć wyjątkowej budowli, jaką jest Zespół Bazyliki Archikatedralnej WNMP. Białystok słynie  również z murali. My widzieliśmy ten najważniejszy Dziewczynkę z konewką.

Drugi dzień zwiedzania rozpoczęliśmy od Centrum im. Ludwika Zamenhofa. Dzięki tym odwiedzinom mogliśmy poznać dokonania twórcy języka esperanto, ale także przekonać się jakim miastem był w XIX  wieku Białystok. Następny punkt naszej wycieczki to Supraśl – miasto znane z trylogii reżysera Jacka Bromskiego „ U Pana Boga…”. To tam zobaczyliśmy filmowy komisariat w Królowym Moście, dom komendanta czy komin, z którego skakał ojciec komendanta. Komin świetnie prezentował się z miejsca, w którym pozostawiliśmy nasz autokar, tuż obok Muzeum Ikon. Przekraczając próg muzeum trafiliśmy do zupełnie innego świata. Muzealne wystawy oddziałują nie tylko obrazem ale i dźwiękiem, światłem i ruchem. Tutaj dowiedzieliśmy się dlaczego ikony się pisze a nie maluje i dlaczego ikona tak wiele znaczy w prawosławiu. W Supraślu jest też miejsce stworzone do wypoczynku – to bulwary nad rzeką Supraśl z kanałem Kopanica. Naszą uwagę przykuły w tym mieście drewniane budynki Starej Poczty, Domu Ludowego czy Teatru Wierszalin.

Ostatniego dnia zwiedziliśmy Rezerwat Pokazowy Żubrów w Białowieży. Mogliśmy tam zobaczyć praktycznie wszystkie ssaki, które naturalnie żyją w Puszczy Białowieskiej: żubry, koniki polskie, rysie, żbiki, wilki, sarny, jelenie, dziki, łosie oraz żubronie. Nasz wyjazd zakończyliśmy w Hajnówce, skąd po pysznym obiedzie wróciliśmy do domów.

Wycieczka dostarczyła nam nie tylko wszechstronnej wiedzy o tym pięknym regionie ale przede wszystkim wielu niezapomnianych wrażeń i miłych wspomnień.