Po drugiej stronie ekranu

Dnia 06.04.2018 r. uczniowie klasy I liceum  prawno- administracyjnego i klasy II liceum  o profilu politechnicznym i humanistycznym pod opieką p. Renaty Manowiec,  Jolanty Bilskiej, Agaty Sokół i  Eweliny Wierzchowskiej udali się na wycieczkę szkolną do Warszawy. Najważniejszymi punktami  programu były wizyta w TVP i lekcja muzealna „Szlakiem słynnych ludzi kultury”.

Pierwszym punktem podróży była Telewizja Polska przy  ulicy Jana Pawła Woronicza (warto wspomnieć, że patron ulicy  był duchownym rzymskokatolickim i znanym  pisarzem epoki  romantyzmu).Dowiedzieliśmy się tu, jak powstają programy telewizyjne i na czym polega praca prezentera w studiu. Doświadczyliśmy rzeczywistości niedostępnej dla widza po drugiej stronie ekranu- znaleźliśmy się na planie popularnego, rannego programu ,,Pytanie na śniadanie”. W studio  mogliśmy  dotknąć akcesoriów zgromadzonych w studiu- skrzynek z sumami nagród dla dzwoniących widzów, rekwizytów, usiedliśmy  na kanapach dla gości w studio i zobaczyliśmy sprzęt i  produkty spożywcze  używane do przygotowywania potraw na antenie. Szliśmy znanym z filmu „Człowiek z marmuru” korytarzem, zwiedziliśmy niewielkie muzeum, zajrzeliśmy do  firmowej kawiarni- jednym słowem cieszyliśmy się tą wizytą po drugiej stronie ekranu.

Następnym punktem wycieczki było zwiedzanie Starego Miasta z panią przewodnik szlakiem słynnych mieszkańców Warszawy: S. Moniuszki, S. Staszica, S. W. Reymonta, P. Gojawiczyńskiej i M. Konopnickiej. Dowiedzieliśmy się wielu ciekawostek o ludziach, zasłużonych dla kultury, historii i nauki.. Odwiedziliśmy miejsca ich zamieszkania, na których są uhonorowani tablicami upamiętniającymi. Weszliśmy do Bazyliki Archidiecezjalnej pw. Męczeństwa św. Jana Chrzciciela, gdzie J. Słowacki umieścił akcję III aktu ,,Kordiana”, jednej z naszych lektur. W podziemiach tej świątyni  spotykali się spiskowcy planujący zamach na cara Mikołaja I. Osobę romantycznego poety upamiętnia płaskorzeźbia. W Bazylice spoczywają również prochy ostatniego króla Polski Stanisława Augusta Poniatowskiego, a jedna z bocznych naw  wyeksponowano ogromnego orła, zrywającego kajdany  ( projekt powstał z  okazji 100-lecia odzyskania niepodległości przez Rzeczpospolitą Polską (1918-2018).