Historia Szkoły

 
1 września 1970 r. w szkole zawodowej został otwarty Wydział Dokształcający, a w 1971 roku na podbudowie zasadniczej szkoły zawodowej utworzono trzyletnie Technikum, a rok później – czteroletnie Liceum Zawodowe. Wkrótce, 1 września 1973 r., zaczął funkcjonować zbiorczy zakład szkolny pod nazwą Zespół Szkół Zawodowych Nr 1 (przy dawnej ulicy 22 lipca 2, obecnie Armii Krajowej 2). W jego skład weszła: Zasadnicza Szkoła Zawodowa, Wydział Dokształcający, 5-letnie Technikum Mechaniczne na podbudowie 8-klasowej szkoły podstawowej, 3-letnie Technikum na podbudowie szkoły zawodowej oraz 4-letnie Liceum Zawodowe. 1 września 1975 r. w ZSZ Nr 1 otwarto Policealne Studium Zawodowe kształcące w specjalności: naprawa i eksploatacja pojazdów samochodowych. Uczniowie szkoły brali udział w wielu imprezach organizowanych przez szkołę., np. w Dniach Kultury i Sportu, w Olimpiadzie Filatelistycznej, Olimpiadzie Wiedzy Technicznej, w konkursach na Najlepszego Racjonalizatora, we współzawodnictwie o tytuł przodującego internatu, w których wielokrotnie zajmowali miejsca w ścisłej czołówce. Aktywnie działał Szczep Drużyn Związku Harcerstwa Polskiego im. gen. F. Kleberga. Harcerze uczestniczyli w Olimpiadzie Wiedzy o Polsce i Świecie Współczesnym, Manewrach Techniczno-Obronnych. Organizowali rajdy, biwaki, zimowiska, marsze szlakiem Pamięci Narodowej oraz szlakiem gen. F. Kleberga, opiekowali się mogiłą harcerzy rozstrzelanych w lesie Sitno. Wykonywali prace na rzecz szkoły, zbiórki złomu i makulatury. W roku szkolnym 1978/79 do ZHP należało 394 członków zrzeszonych w 12 drużynach. W następnym roku szkolnym delegacja przodujących harcerzy uczestniczyła w podsumowaniu przez Kwaterę Główną ZHP działalności socjalistycznego współzawodnictwa warsztatów szkolnych w Szczecinie. Warsztaty szkolne zajęły 18 miejsce w Polsce i otrzymały nagrodę w wysokości 40 tys. zł. W następnych trzech latach zajmowały pierwsze miejsce i otrzymały sztandar ZHP na własność. Wisi on szkole w gablocie na II piętrze.
Prężnie działał Klub Modelarski, kwalifikując się do eliminacji krajowych na czołowych miejscach w kategorii juninorów i seniorów. Wicemistrzem Polski w akrobacji modeli na uwięzi był Jerzy Kaczan. Zasadnicza Szkoła Zawodowa  współpracowała z wieloma zakładami pracy tworząc uczniom  możliwość odbywania zajęć praktycznych. Były to m. in.:
Zakłady Elektroniczne „Warel” w Warszawie,
Radomskie Zakłady Mechanizacji Budownictwa „ZREMB” w Ciechanowie,
Warszawskie zakłady Maszyn Budowlanych „BUMAR”,
Rejonowe Przedsiębiorstwo Melioracyjne w Lublinie,
Państwowy Ośrodek Maszyn w Bezwoli,
Spółdzielnia Inwalidów w Radzyniu Podlaskim,
Fabryka Urządzeń Dźwigowych w Mińsku Mazowieckim,
„SPOMASZ” w Puławach,
Techniczna Obsługa Samochodów Maryninie, później Lubelskie Zakłady Naprawy
Samochodów zakład Nr 3.
Na uwagę zasługują wpisy w Kronice szkolnej:
– rok szkolny – 1976/77 – „…decyzją Rady Pedagogicznej na studia wyższe bez egzaminu wytypowano Wiesława Korólczyka z klasy V technikum”,
– rok szkolny 1977/78 – „…szkolny zespół muzyczny prowadzony przez inż. Zdzisława Janusa zakwalifikował się do eliminacji wojewódzkich na XVI Konkurs Piosenki Radzieckiej”,
– rok szkolny 1979/80 – „Drużyna naszej szkoły brała udział w sztafecie olimpijskiej „Moskwa 80” i zajęła III miejsce. Uczeń Zbigniew Zaniewicz wyjechał na Olimpiadę do Moskwy”

Przy szkole działało prężnie Szkolne Koło Turystyczno –Krajoznawcze (obecnie PTTK), które organizowało liczne wycieczki i rajdy w różne ciekawe miejsca na terenie całej Polski. Uprawiano małą i dużą turystykę. Małą turystyką były wędrówki po okolicach Radzynia połączone ze zbieractwem, odwiedzaniem Miejsc Pamięci Narodowej, ze spotkaniami z ciekawymi ludźmi. Były to najczęściej rajdy piesze i rowerowe, które nie tylko dawały ujście nagromadzonej energii, ale również zaznajamiały z historią regionu. Do turystyki dużej należało obozownictwo, czyli wyjazdy w różne strony Polski w celu poznania kraju oraz kilkudniowe ogólnoszkolne wycieczki autokarowe w różne strony Polski dla większych grup młodzieży czy autokarowe wycieczki jedno i dwudniowe, najczęściej do Lublina i Warszawy połączone ze zwiedzaniem i bytnością w teatrze. Z dniem 31 sierpnia 1982 r. zlikwidowano Zasadniczą Szkołę Zawodową i Technikum Samochodowe dla Pracujących PKS oddział w Radzyniu Podlaskim z siedzibą w Brzostówcu i z dniem 1 września 1982 r. włączono ją do ZSZ Nr 1, jako oddział dla młodocianych pracowników.